tisdag 12 februari 2013

Historiska utflykter

Det är en omfattande bok "Min är hämnden". Jag läser och jag läser, med pennan i handen och de små grå i högsta beredskap. Tycker att det är svårt att veta vad Kjell tyckte var viktigast och vad som är viktigt för läsarna. Han hade ett sätt att skriva på, jag har ett annat och nu ska dessa sätt jämkas ihop till en helhet där gränserna sedan ska suddas ut.
Ibland tycker jag att det är självklart att göra si eller så. I nästa sekund finner jag en annan lösning. Därför är det bra att vi är flera som arbetar med manuset på olika plan. Arbetsformen som vi ska prova nu innebär att jag skriver om två kapitel åt gången. Sedan läser mina co-writers det jag skrivit och tycker till. Under tycka-till-fasen träffas vi och diskuterar, ändrar, pratar och ändrar igen.


Jag har redan börjat tillägna mig helt nya historiska kunskaper. Speciellt om fartyg, som jag nog vågar påstå var ett av Kjells intressen. Åtminstone under den tid han arbetade med boken. Örlogsmannen Stora Kravelen var på sin tid Sveriges största fartyg. Det byggdes i början på 1530-talet och var hela 55 meter långt. Skeppet var ståtligt och vi kan förstå att det på den tiden var hissnande att kunna ta ombord 1300 personer med utrustning och kanoner.
Nu kanske det inte blir så att läsarna får möta just det här skeppet mellan boksidorna, för enligt historikerna styckades detta praktfulla skepp upp någon gång under åren 1553 och 1554. Men vi kan aldrig veta, historien är inte exakt och i fantasins värld finns inga begränsningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar