torsdag 6 december 2012

Bagladyn

Novellen "Bagladyn" skrev jag för många år sedan och den publicerades i Hemmets Veckotidning. Nu finns den att läsa här i bloggen under fliken "läs en novell". Den här novellen kom till strax efter det att jag börjat få snurr på mitt skrivande. Jag satt på ett fik och väntade. Det närmade sig jul och utanför fönstret dalade snöflingorna sakta mot marken. I det avtagande eftermiddagsljuset tändes julbelysningen över gågatan och i alla skyltfönster glittrade och glimmade det.


Från min fönsterplats på konditoriet hade jag utsikt över ett litet torg. På andra sidan, under en gatlykta av äldre modell stod en parkbänk. En gammal kvinna slog sig ner på bänken. Hon hade en stor oformlig och sliten väska. Min baglady var född. Jag började raskt skriva ner mina stolpar... på en servett. Det är ju så riktiga författare gör. Eller?



Väl hemkommen knapprade jag ner min story. Tycks bilderna som illustrerar detta inlägg märkliga? Jag lovar att de får sin förklaring för alla som läser novellen.


Just nu jobbar jag som bäst på en kortroman, som ska publiceras inför julen 2013. En bit in på 2010-talet förväntar sig läsarna lite tuffare tag och ett modernt stuk. "Jul på Johannelund" utspelar sig på ett härbärge för hemlösa och dit kommer de mest udda figurer. Visst finns det en viss koppling mellan dessa båda historier. De där människorna i samhällets utkant fascinerar mig. Nyfiken? Den som väntar på något gott, väntar den här gången bara ett år.
Men "Bagladyn" står sig bra precis som "Flickan med svavelstickorna". Vissa sagor går aldrig ur tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar