fredag 25 maj 2012

Tid att läsa

Solen skiner och det är varmt i Småland. Riktigt varmt. Trevligt så här då pingsten står för dörren och Mors Dag på söndag. Astrid och Anna har varit pratsamma och deras story börjar ta form. Novellrysaren är färdig och "Kyrkornas Hemligheter" är på tryckeriet.
Därför har jag lyxat till det lite och gett mig själv tid att läsa. Just nu är jag inne på andra delen i serien "Fem pärlor till jungfruns krona" av Maria Gustavsdotter. Första delen "Dottern" fångade mig fullständigt och nu har jag svårt att lägga ifrån "Hustrun".


Jag läser gärna romaner som utspelas i historisk miljö. Precis lika gärna som jag placerar mina egna karaktärer i tider som flytt. Det är inte så ofta jag får möjlighet att skriva historiskt, eftersom veckopressen bara efterfrågar nutid. Men ibland lyckas jag få till en vurpa som de sväljer.
Det är här som "Holavedsbrudarna" kommer in. Mitt livsverk som jag oftast bara nuddar vid och sedan lämnar åt sitt öde. En sorts rädsla för att börja på allvar, för då måste jag fortsätta och till sist avsluta. Nu hoppas jag att Gustavsdotter ska inspirera mig att våga ta några steg in i den värld som var mina anmödrars.
"Dottern", "Hustrun" och "Änkan" är skrivna i jag-form. Ett grepp som verkligen kräver en god författare. Och hittills är jag inte besviken. Jag lever med huvudpersonen Gertraud där hon går på gatorna i Kalmar, där hon uppfostrar sina barn och där hon ber till jungfru Maria. Det känns som om jag är förflyttad till 1500-talet och jag förväntar mig att möta Nils Dacke på kvällspromenaden genom skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar