söndag 27 maj 2012

Ängabollar på Mors Dag.

Mors Dag, en dag som en gång skapades av köpmän för köpmän. En dag då förhoppningsvis kommersen ökar, det säljs blommor och chokladaskar som presenter till Mor.
Sedan många år tillbaka har jag plockat gula fina ängabollar till min mor. Så också i år. Enda skillnaden var att jag satte dem på hennes grav, inte på hennes köksbord.


Jag vet att min mor i sin tur plockade ängabollar åt sin mor. Min mormor tillbringade gärna sin dag på sommarstället Sörängen, där hon i mån av tillgång plockade ängabollar, som hon placerade i en vas på fikabordet.
Ängabollar är för mig starten på sommaren. För några år sedan skrev jag en specialbeställd novell inför just Mors Dag. Den handlade inte om ängabollar. På den tiden hade jag inte fått upp ögonen för den vackra gula blommas betydelse för mig personligen. Kanske var den fortfarande så självklar, lika självklar som min mor var. Hon fanns där och skulle alltid finnas där. Däremot handlade novellen om vänskap mellan generationer. Den handlade om en dotterdotter som fann sin farmor, som i sin tur fann vänskap i sin svärdotter. Värna vänskapen mellan generationer alla dagar året om vare sig det handlar om en mor, en moster eller en gammelfarmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar