lördag 5 maj 2012

Holaveden i mitt hjärta

Tänk, först nu kom jag på att jag är en holavedsbrud själv. Trots att jag inte bor där var det där mina förmödrar levde sina liv och det är där jag har mina rötter. Det är en miljö som jag känner med alla mina sinnen och det är även där jag placerar mina romanfigurer. Min genre är romance och det blir historisk sådan.


Felet med mig är att jag är så bra på att skjuta saker på framtiden. Jag har ett fel till, har alltid för många bollar i luften. Just nu är det följande bollar och då handlar det bara om de olika skrivprojekten:
  • Kyrkornas Hemligheter, handlar om kyrko- och kyrkogårdstursim i tre delar. Del 1 utkommer inom kort på Isabergs Förlag och handlar om kyrkor i södra Sverige. Arbetet med del 2 ska påbörjas och även avslutas under denna sommar och tidig höst.
  • Mormors ring, en barn/ungdomsbok som behöver bearbetas.
  • Änglatraktorn, en bra uppstart på en barnbok. Här behöver jag dock en co-writer och en illustratör.
  • Noveller och kortromaner till veckopressen. Dessa skriver jag mest för att få mat på bordet, men jag älskar det härliga fantasiflödet som de för med sig.
  • Pilgrimsvandring i vår tid. Ett projekt som ännu bara finns i min hjärna, men såååå spännande.
  • Holavedsbrudar, en romansvit om mina anor, deras liv och vägen fram till det som kallas nu. Mitt livsprojekt som borde få betydligt mer tid.
Men jag vågar inte riktigt ta tag i livsprojektet och därför kommer det så mycket emellan. Det borde förstås gå att lägga upp en plan, att dela upp veckans dagar till olika projekt. Visst skulle jag kunna skriva noveller två dagar och göra annat de andra tre. Och jag använder helgdagar också från och till. Oftast bereder skrivandet mig glädje, men också otålighet och irritation. Irritation över att liksom inte komma till skott och inte heller till så värst många avslut.
Kanske kan det hjälpa att sätta mina tillkortakommanden på pränt - det öppnar liksom ögonen och visar möjliga vägar till framåtskridande. Om jag låter bloggen bli en sorts dagbok, så kommer det jag gör eller inte gör fram i ljuset. Väl värt ett försök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar