fredag 20 maj 2016

Bokbloggsjerka 20 - 23 maj



Fredag! Och jerka hos Annikas Litteratur- och Kulturblogg med en fråga som jag genast hittade svaret på.





Pest eller kolera: Att bara få läsa en bok per år eller att få läsa så mycket du vill men aldrig avsluta böckerna?

Självklart vill jag läsa så mycket jag vill även om jag inte får läsa slutet. För det skriver jag själv. Jag som älskar att skriva det sista kapitlet så till den milda grad att mina egna böcker oftast har flera olika slut. Stenhuggarens dotter hade hela tio olika varianter av det allra sista kapitlet.


35 kommentarer:

  1. hihi, funderade lite på det... eller plocka fram böckerna nästa år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plocka fram böckerna nästa år var en bra idé.

      Radera
  2. Jag vill få läsa sluten, nog för att man kan hitta på egna men för mig skulle det inta vara riktigt samma. Jag vill få läsa hur författaren hade tänkt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det kan man kolla nästa år ;)

      Radera
  3. håller med. har också tänkt mig skriva egna slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och sedan jämföra med det "riktiga" slutet.

      Radera
  4. Svar
    1. Man borde nog skriva egna slut lite oftare ;)

      Radera
  5. Jag känner lite som att om jag inte kan få veta hur författaren tänkt sig det hela så struntar jag i det. Jag vill ha "facit" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en poäng i det ... Men en enda bok på ett helt år ...

      Radera
  6. Jag är förvånad över hur många det är som tänker som du. För mig är slutet en otroligt viktig del av berättelsen, som jag inte vill klara mig utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm ... slutet är inte oviktigt, men av två onda ting väljer jag det minst onda så som jag ser det :)

      Radera
  7. Jag är förvånad över hur många det är som tänker som du. För mig är slutet en otroligt viktig del av berättelsen, som jag inte vill klara mig utan.

    SvaraRadera
  8. Så Romeo och Julia kanske lever lyckliga i alla sina dagar, medan Hans blir uppäten av häxan och Snövit aldrig från sin prins?

    SvaraRadera
  9. Inte så dumt, då får man ju garanterat ett slut man är nöjd med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, inga besvikelser här inte :)

      Radera
  10. Det hade jag också hellre gjort, eller tagit reda på slutet på något annat vis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert att kringgå på något sätt.

      Radera
  11. Jag tycker du har löst det väldigt bra :) Så känner jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ... tur att det inte är på riktigt.

      Radera
  12. En del av charmen är ju att få reda på hur författaren tänkt ut slutet (Eller vilket slut man valt ;-)) så jag skulle inte klara något annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte jämföra mina slut med författarnas när förbudet var upphävt ;)

      Radera
  13. Jag tänkte som du och hittar på egna slut.

    SvaraRadera
  14. Kul, jag skulle vilja veta de nio andra varianterna oxå. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt, jag slängde dem faktiskt. Men ångrar mig lite.

      Radera
  15. Jag tror inte jag har tillräckligt med fantasi för att hitta på sluten själv, så det blev en bok per år för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svårt att tro att jag skulle överleva med bara en bok om året.

      Radera
  16. Jag tror inte jag har tillräckligt med fantasi för att hitta på sluten själv, så det blev en bok per år för mig. :)

    SvaraRadera