fredag 1 januari 2016

Fredagen den 1 januari 2016

Det är alltid lika förvirrat att skriva ett nytt år. 2016 känns främmande och framtid, det hjälper inte att jag gärna väljer att se tiden som en cirkel.

Inspirerad av bloggen Förverkliga din bokdröm tar jag ännu ett steg mot en mer struktererad tillvaro. Skrivtiden är viktig och den behöver ramar även om jag tillhör de författare som skriver på arbetstid och extraknäcker på fritiden. Det är lätt att tycka att deadline ligger långt bort.

Jag har en författarkollega, Åsa Hellberg som skriver flera böcker om året och hon har bestämt att det för henne ska ta 50 arbetsdagar att få ett manus klart för första vändan till förlaget. Det innebär att hon skriver omkring 2000 ord/dag. Det är ingen konst alls egentligen, för när jag skriver händer det ofta att det blir fler ord än så. Konsten är att skriva på skrivardagarna, inte researcha (de dagarna kallas researchdagar), inte såsa runt på sociala medier eller fixa med tvätten.

Att sätta sig ner på baken och vänta på vad förlagen har att säga är också slöseri med tid. Så därför har jag påbörjat två nya böcker. Den ena är en skönlitterär roman som utspelar sig i nutid växlat med scener från 1800-talet. Arbetsnamnet är än så länge Vättergatan 4. Den andra är, hör och häpna fantasy ... Fågeldrottningen.

Med hjälp av Trello (se gårdagens inlägg) kommer det gå som en dans att få till strukturen och mitt mål för 2016 är att slutredigera Min är hämnden och att skriva klart Vättergatan 4 och Fågeldrottningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar