onsdag 2 december 2015

Scenförändringens makt

Sent igår kväll fattade jag ett drastiskt beslut. En scen ska bort och det är en scen som jag skrivit om många gånger och ändå inte fått att fungera. Ända tills nu har jag trott att den har varit viktig, men när jag nu tänker bort den inser jag att den saknar betydelse.

För den som inte vet, så är det 1500-talsromanen Min är hämnden jag pratar om. Det är inte första gången jag upptäcker att en bok vinner på att bli av med scener som jag vårdat ömt. Oftast har strykningen fått mina karaktärer att välja en annan väg som blivit mycket bättre.

I just det här fallet hänger scenen i luften och det är säkert därför som jag har så svårt att få den trovärdig. Och kanske försvinner även en karaktär här? Det tål att tänka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar