fredag 10 augusti 2012

Frälsarkrans eller Pearls of Life

Frälsarkransen är en annan benämning för livboj. Och visst skulle man kunna se detta armband med sina olika pärlor som en sorts livboj. Denna moderna variant är skapad av den svenske före detta biskopen Martin Lönnebo.
Numera äger jag min egen Pearls of Life, som jag föredrar att kalla den. Jag tycker armbandet har något speciellt och jag har alltid haft en viss förkärlek till det lite mystiska. Det är riktigt synd att mycket av det försvann ur kyrkan här i Sverige i samband med reformationen. De gamla rökelsekaren som finns bevarade här och var i våra kyrkor är så häftiga. Skulle gärna vilja se ett sådant i bruk i Svenska kyrkan.


Undrar hur länge dessa pärlband levde kvar bland allmänheten efter införandet av den lutherska läran? Kunde kanske Kerstin Svensdotters mor eller mormor bett sina böner fingrandes på en pärla? När tappade de privata bönerna sin betydelse? När slutade gemene man att tillbe helgonen?
Jag undrar om inte Kerstin trots allt ska få ha ett bortglömt band med pärlor någonstans i sina gömmor. Och visst skulle väl någon olydig präst kunna svänga ett kvarglömt rökelsekar under mässan vid 1500-talets slut? Holaveden var en otillgänglig trakt och jag vet att det förkom en del civil olydnad i skogarna. Smålänningarna var sina egna herrar på många sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar