torsdag 19 oktober 2017

Veckorna går ...

Ännu en vecka har gått. En vecka med fler soltimmar än vanligt och jag har höstat i trädgården, promenerat och lapat sol.
Jag har skrivit också och funderat mycket på tredje delen i Huskvarnasviten. Titeln lutar mot "Knypplade spetsar och brända hjärtan". Först ska jag redigera "Lånat silver och krossat glas" men jag har svårt för att vara sysslolös. Måste ha något att skriva ...

Mias helgfråga annonserar att helgen är i antågande ... igen ...

Vad tycker du att en bra recension ska innehålla?

Som författare uppskattar personliga reflektioner och att recensionen är väl underbyggd. Med det senare menar jag att recensenten ska förklara varför hon/han tycker si eller så. Det räcker inte med att boken var trevlig att läsa eller fy, så seg.

Helgmys för mig är ett glas vin eller två och choklad. Annars skiljer jag inte längre så mycket på helg eller vardag.




33 kommentarer:

  1. När jag skriver recensioner tycker jag det ibland kan vara svårt att få fram varför och att kunna sätta det i ord, speciellt om det är en riktigt bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det kan vara jättesvårt.

      Radera
  2. och jag måste ha något att läsa :)
    jag är svag för "sega" böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En seg bok behöver inte vara dålig på något sätt. Vissa böcker får gärna räcka länge.

      Radera
  3. Ja motivera sin åsikt om boken är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälper ju andra som är sugna på att läsa den.

      Radera
  4. Jag älskar helgen då man slipper alla måsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm ... Jag är bra på att ha måsten även på helgen.

      Radera
  5. Recensenter tar ibland för lätt på sin uppgift. De som bara summerar handlingen i en bok blir jag superirriterad på.

    SvaraRadera
  6. Personliga reflektioner är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ger liksom stadga åt recensionen.

      Radera
  7. Jag håller med, "den var bra" räcker inte, jag vill ju veta varför.

    En tredje bok alltså, det låter trevligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, det blir en tredje bok också.

      Radera
  8. Jag tycker att det gäller det mesta faktiskt, att det krävs en motivering för att man skall förstå varför något är bra eller dåligt. Att bara skriva att en bok är seg hjälper inte mig att avgöra om den ändå kan passa mig, jag vill veta varför den är det för att kunna bedöma om den ändå kanske passar mig, eller kanske just därför gör det.

    SvaraRadera
  9. Håller med!
    Och två böcker till i serien? Det ser jag fram mot!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det är bra också när folk förklarar varför de tycker si eller så, men jag är nog inte så bra på det själv.

    SvaraRadera
  11. Det är alltid bra med personliga reflektioner.

    SvaraRadera
  12. Ett glas vin är inte fel. För mig blev det provsmakning av en whisky jag köpte förra helgen.

    SvaraRadera
  13. Ja choklad funkar oavsett dag ;)

    SvaraRadera
  14. Personliga reflektioner gillar jag i recensioner.

    SvaraRadera
  15. Ja, det får finnas lite fyllnad i en recension, håller med.
    Fina titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, är väldigt nöjd med titlarna ...

      Radera
  16. Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på Huskvarnatriologin!
    Gillar också personliga reflektioner i en recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att skriva Huskvarnatrilogin och vet redan nu att jag kommer att sakna den.

      Radera
  17. Bra svar tycker jag!

    http://www.nilmasbokhylla.com

    SvaraRadera