måndag 22 juli 2013

Ödets hav av Elisabet Nemert

Historiska romaner tillhör verkligen min favoritlitteratur. Tråkigt nog har vi inte så många svenska författare i genren. Men en av dem är Elisabet Nemert. Under några varma sommardagar har jag avnjutit Ödets hav.

I denna bok hamnar läsaren på 1300-talets Gotland. Det är en tid med mycket spänning och havet har en stor betydelse för de människor som lever där. Vi möter en vardag som mycket väl skulle kunna vara verklig.

Aurora Eken är en kvinna med många strängar på sin lyra, som hon gärna vill nyttja. Inte alltid så enkelt för en kvinna under den här epoken i Sveriges historia.


Boken är spännande och trovärdigheten hög. Jag höll ett högt lästempo och det innebär ett bra betyg för Nemert. Dock tycker jag att hon inte höll riktigt hela vägen ut. Historiska romaner får för min del gärna innehålla stråk av det övernaturliga och diffusa föraningar, men i den här boken gick författaren ett steg för långt.

Gränslandet som ligger nära vårt sjätte sinne ska anas. Inte förklaras och förutsättas. Aurora och hennes mor har en telepatisk förmåga, som är finstämd och framkommer på ett mycket elegant sätt i bokens första del. Men i bokens slutskede blir det en aning för mycket av det goda och slutet känns lite väl tillrättalagt för att vara i min smak.

Sammanfattningsvis en god bok att avnjuta när den svenska sommaren är som bäst.

Mer om Elisabet Nemert finns att läsa på hennes webbsida.

Ödets hav finns att köpa på exempelvis Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar