tisdag 9 juli 2013

Att boosta karaktärer

Jag har nu på bara några få dagar slagit alla mina tidigare rekord och fått ner över 60000 nedslag. Det är en samling sekvenser från skilda delar av storyn. Och jag tror att det är en form av karta egentligen. Inte en medveten sådan utan snarare en som tillkommit därför att jag var rädd för att glömma hur jag hade tänkt. Alltså har jag förmodligen trots allt en synopsis.

Birger Jarl, vad har han med detta att göra?

Några av karaktärerna hänger med från "Min är Hämnden". Många av dem är Kjells, andra är mina som tillkom under bearbetningen av hans manus. De behövdes för att föra berättelsen framåt. Nu har vissa av karaktärerna försvunnit och helt enkelt fått lämna plats för nya, precis så som livet är.
Gunilla är ny och behöver en del för att bli en varelse av kött och blod. Hennes utseende bestämde jag ganska snabbt, men vem är hon under skalet? Hur får jag veta det?


  •  För att så att säga boosta Gunilla placerar jag in henne i olika miljöer. Vad är det hon ser där hon tittar ut över fjorden nedanför släktgården? Vad tänker hon inför detta synintryck? Finns det något som gör henne upprörd eller lugn? Varför uppstår dessa tankar hos henne?
  • Jag bygger upp hela hennes liv, även om jag inte berättar allt för läsarna. Själv bör jag veta det mesta om mina karaktärer innan jag delar med mig och då kanske jag släpper en tredjedel. Resten förblir min hemlighet. Men jag måste veta så mycket mer för att personbeskrivningen ska bli trovärdig. Det handlar om det där som går att läsa mellan raderna.
  • Det underlättar om karaktären har en verklig förebild. Gunilla är till viss del skapad utifrån min mormor. Ibland blandar jag friskt. Tre verkliga personer kan bli en. 
  • Karaktärsdragen måste stämma med hur personen agerar, hur den uppför sig och hur den griper sig an konflikterna som jag utsätter den för. Om en snäll och timid karaktär plötsligt ryter som ett lejon måste det finnas något i personligheten som kan utlösa lejonbeteende.
  •  Gunilla har levt ett långt liv och bär därför på mycket mer erfarenhet än vad jag själv gör. En komplexitet som jag måste ta hänsyn till. 
Hur blev då denna Gunilla? Jag är inte riktigt klar än, men en bra bit på väg.

Relaterat inlägg: Konsten att skriva en hel roman del 2 

Andra som bloggar om att skriva en roman: Författartipsbloggen - tio fenomenala tips till dig som tänker börja skriva en roman.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar