lördag 18 maj 2013

Nu flyter det på igen

 
Rader hämtade från "När manuset fastnar i en T-korsning", av författare Sofia Hallberg, bloggare på Litteraturmagazinet.


"Om du är osäker på vilken väg ditt manus ska ta, om du inte har någon magkänsla som visar vägen, om ditt hjärta inte längre pratar med dig så finns det som jag ser det tre alternativ:
1. Ställ frågor. Vad skulle hända xx om han tar det här beslutet?
Frågor är för övrigt ett fantastiskt sätt att gödsla kreativiteten. (Om du just nu sitter med skrivkramp är frågor bästa medicinen.)
2. Berätta dina val, utan att värdera dem, för några du litar på och be dem om råd.
3. Skriv båda alternativen! Om du visste hur många gånger många manus har skrivits om skulle du häpna. Kanske vet du först efteråt vilken berättelse som blev starkast?





Och om jag ska avsluta med ett generaliserande råd så är det att du ska fråga dig själv vad du vill uppnå med din historia. Håll dig till den röda tråden (som du ska ha rullat ut redan på första sidan) och utsätt dina karaktärer för ordentliga konflikter (inre eller yttre). Våga utmana både dina gestalter och dig själv!"

Precis så är det... dessa rader kommer att hjälpa mig vidare idag i mitt arbete med följetongen "Synden går i arv". Det märkliga är att det här är sådant som jag egentligen vet, men måste påminnas om gång på gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar