måndag 6 maj 2013

Hämta inspiration

Inspiration är ett ord som ibland kan kännas slitet. Alla pratar om inspirationen som de har eller inte har. Vad är inspiration? Ordet kommer från latinets inspiro, som närmast betyder väcka liv i eller inblåsa. Enligt min mening har det inget att göra med varken motivation eller kreativitet.
När jag känner inspiration så kommer den liksom bara farande. Det är nästan som ett ljus som träffar mitt huvud och tränger sig igenom både hår, skinn och ben. Jag ser det som en kanal med strömmande energi.
Inspiration kommer inte av sig själv, den måste man inhämta. Och den finns där man minst anar det.

Vem minns när mjölken hämtades på detta sätt?
Mjölkhink på mjölkbord gav mig massor av inspiration denna dag. Det finns speciella platser där tiden står stilla och dit bruset från etern inte riktigt når fram. På dessa platser kommer jag i kontakt med mitt inre, som visar vägen till inspirationen.

Kopparlock mot vitslammad mur.
Det märkliga är att jag inte kan styra inspirationen dit jag vill. Den tar sig alltid fram på sina egna vägar och ringlar likt en lysmask bland mina hjärnceller. Just idag påstår min agenda att jag skulle skrivit en artikel om Jenny Nyström. Så blev det inte. Istället har jag gått igång på en gravsten som ligger långt ut i skogen bortom all ära och redighet. Läs om detta här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar