lördag 3 oktober 2015

Den historiska romanen och äventyret

Igår var jag på ett seminarium, Den historiska berättelsen. Seminariet pågår under två dagar och består av ett antal olika anföranden. Först ut var Anders Öhman som pratade om Den historiska romanen och äventyret.

Anders Öhman, professor i litteraturvetenskap Lunds Universitet.
Enligt Anders kan man se olika syften med en historisk roman. Personligen har jag svårt att sätta ramar och rubriker på det jag skriver, men nog kunde jag se en tanke bakom dessa åtta punkter.

  • att förmedla ett religiöst budskap
  • att visa sitt lands/sin härskares storhet
  • att peka på samtida problem
  • att kritisera en samtida politisk uppfattning
  • att illustrera en filosofisk idé
  • att förtydliga existentiella frågeställningar
  • att fördjupa bilden av en historisk person
  • att se historien ur ett nytt och lite bredare perspektiv
Vidare talade Anders om att använda sig av en "middle-of-the-road-hjälte" och han lyfte fram ett mycket bra exempel i Walter Scotts Ivanhoe. Scott kan väl också anses vara den som skapade den historiska romangenren.

Ringaren i Notre Dame var ett annat lysande exempel som lyftes fram och som jag tänker läsa igen med andra ögon.
Anders nämnde också den spännande genre som utgörs av Alternative history där författarna tar sig friheten att skriva om vår historia.

Sammanfattningsvis fanns i den röda tråden ett hopp om att den historiska romanen/äventyrsromanen är på väg upp på bestsellerlistorna. Och god draghjälp ger Game of Thrones.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar