onsdag 23 mars 2016

Har jag USP?

Var det bättre förr? När författarna satt på kammaren och slet sitt hår medan böckerna sålde sig själva? Eller hur var det nu? Det har blivit allt viktigare för oss författare att delta i marknadsföringen av våra böcker. 

Egentligen borde det inte vara något problem för mig, jag gillar att stå på scenen och prata om mitt författarskap. Men det räcker inte. Jag måste även ligga i som en igel på sociala medier. Som synes så bloggar jag ... och jag finns på facebook i några olika skepnader och på instagram.

Häromdagen lade jag till ett twitterkonto som jag knappt vet hur jag ska använda. Jag har ett vilande dito på Linkedin och så finns jag tydligen på Pinterest. OMG, hur har detta gått till?

Även om jag försöker begränsa mig så tar det tid. Tid från mitt skrivande och tid från min egentid. Jag måste synas i framkanten annars finns jag inte.

Och USP, vad är nu detta? Unique Selling Points ... till vilken nytta då? Jo, jag måste sticka ut. Mina böcker måste sticka ut. Hur finner jag mina USP? Jag kanske inte ens vill sticka ut? Jo, det vill jag förstås, men jag är svensk så jag nöjer mig med lagom.



Googlar jag bild USP dyker denna upp ;)






Nähä, lagom duger inte längre. Men vad tusan ...

  • Unique - visst är jag unik
  • Selling - jag säljer som bara tusan
  • Points - självklart räknar jag points
Skämt åsido, ibland undrar jag när författarna skriver sina bestsellers.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar