lördag 27 april 2013

Om det var krig i Norden

En tanke, som blixtsnabbt slår rot. Ja, tänk om det var krig i Norden. Förra gången som vi hade krig på svensk mark var 1809 om jag inte missminner mig. Då var det ett krig där man slogs man mot man och de flesta som dog, gjorde det inte av krigsskador utan av rödsot. Det har hänt mycket på 200 år.
"Om det var krig i Norden" är skriven av Janne Teller. Syftet är gott, kanske till och med mer än gott. Texten är lättläst och formatet i form att ett pass är ytterst tilltalande. En bok ska vara tilltalande och man ska bli nyfiken på den. Det blev jag, nyfiken alltså.
Tanken att flytta hit kriget och göra omvända världen är bra. Det är bra att boken är kort och lättläst. Jag förstår precis vad författaren vill ha fram och jag tycker att budskapet är viktigt.


Men, jag vill säga men, jag tror dessvärre att det syfte som Janne Teller vill uppnå kanske inte riktigt kommer att motsvara förväntningarna. Jag tror att hon öppnar ett eller annat öga och många kommer att säga aha, nu förstår jag bättre. Och boken tar säkert många ungdomar till en ny nivå av förståelse.
Vad jag istället vill se mer av är skönlitterära berättelser, ungdomsromaner/noveller som berör problematiken. "Vattenledningarna är sprängda för längesedan. Varje dag måste du och din bror ta er ut på gatan och över Sergels Torg med var sina två hinkar till den kommunala vattendistributionsbilen. Över Sergels Torg måste man springa väldigt fort. Det finns krypskyttar i några av husen."
De här raderna är en superupptakt till en historia som skulle kunna vibrera och leva, som skulle kunna bli film. Något som skulle beröra var och en som kom i närheten av den. Jag döper boken till "Det är Krig i Norden". Jag hoppas att någon tar min idé och förverkligar den. Det blir ett bestseller, som lämnar både Cirkeln och Eld långt efter sig. Vem antar utmaningen?
"Om det var krig i Norden" finns bland annat att köpa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar