tisdag 2 april 2013

Att ändra handlingens gång

Det har sina fördelar att vara författare. Bäst är att ha möjligheten att ändra historiens gång. Att få göra om eller spara till ett annat tillfälle. Jag har bekymmer med Kjells karaktärer eller kanske är några av dem mina nu. Somliga av dem har inte förändrats ett dugg medan andra har "bytt överrock". Detta har inte skett medvetet från min sida utan är snarare en produkt av något som jag inte kan sätta fingret på.

Florens i en annan tid.
Sigrid och hennes närstående lever kvar i Florens och dess omgivningar. En av dem blev bränd på bål, men det visade sig att han inte tyckte att jag var riktigt rättvis. Så jag backade bandet och gjorde om. Därmed inte sagt att sanningen inte hinner ikapp honom längre fram.

Gabriele Fallopio.
När jag tog en skrivpaus för att söka information hittade jag den här häftiga bilden på en av lärarna, Gabriele Fallopio vid universitetet i Pisa. Jag kan riktigt se hur Paulus och Emanuel har lyssnat till den här mannen.
Jag känner mig som en riktig häxmästare där jag tar min stora slev och rör runt i grytan som består av sanning, myt, historia, sägen och fantasi. Detta är författarens privilegium att få blanda och ge i en kompott där ingen kan säga vad som är sant eller vad som är falskt.
Jag kavlar upp ärmar för nu drar det ihop sig till nya konflikter i "Min är Hämnden".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar