tisdag 9 april 2013

Nils Dacke, Emanuels idol

Kapitel sjutton i "Min är Hämnden" är precis avslutat. Nöjd och belåten letar jag bland Kjells material för att få stommen till den artonde. Det är då det händer, Nils Dacke dyker upp på min näthinna. Han var en stor förebild för Emanuel i unga år. Vad hände hemma i Småland åren efter Nils Dackes avrättning? Vart tog Emanuels vänner vägen? Vad hände med Klostergården?

När frågorna hopar sig i min hjärna har jag lärt mig att det är lika bra att stanna upp och börja besvara dem. Om det blir något av svaren jag söker och hoppas finna det vet jag inte i det här läget. Men det finns ett dokument i min laptop nu som går under arbetsnamnet kapitel 14b.
Nils Dacke har varit en kontroversiell figur och fått byta roll under historieskrivningens gång. Gustav Vasa gav honom en stämpel som bov och bandit, medan han sedan blev upphöjd till nationalhjälte, vår egen Robin Hood.
Ett kapitel som säkert kommer få ett innehåll vare sig det hamnar i den slutliga boken eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar