söndag 24 juni 2012

Nu är jag på gång

Igår började jag strukturera åratals insamlande av materialet till Holavedsbrudarna. Rent krasst handlar det om flera års heltidsforskning av mig och min kollega Hanna Åhman. Det är en studie av släkter som levde i trakterna kring Holaveden från 1500-talet och framåt.
Här och var finns personer som på något sätt sticker ut mer än övriga. De liksom pockar på uppmärksamhet. Vissa personer har bevisligen funnits i verkligheten och många av dem har någon form av släktband till mig. Andra är rena fantasifoster precis som den miljö jag har placerat dem i.

Så här ser det ut när jag försöker bringa ordning i materialet.
Centralt i storyn finns byn Ryd i Adelöv socken i norra Småland. Det var här alla lars söner och lars döttrar föddes. De var många, men förmodligen hade de olika fäder och tillhörde skilda generationer, men släktbanden var starka och gårdarna skulle stanna i den närmsta kretsen. Ibland till pris som fick betalas högt av de som kom efter.
Kanske hade han ingått någon pakt, den där förste Lars. Eller svurit en ed av något slag, kanske till och med tillsammans med Mickel i Tenhult. Nu har de alla börjat berätta sin historia och det är upp till mig att sätta den på pränt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar