tisdag 12 juni 2012

Bilar, bilar och mer bilar

Visst visste jag att det fanns mängder med bilder på bilar från 50-, 60- och 70-talen i vårt arkiv, men inte att vi hade så många. De allra första är tagna med analog kamera och känns lite mer äkta. Förmodligen är det jag som är gammaldags, men jag gillar fotografier på papper. Och tänk den spänning som fanns mellan det att ett uppdrag var avslutat fram till dess bilderna var framkallade. De allra flesta gånger var bildmaterialet bra, men det hände faktiskt att vi fick göra enstaka omtagningar.

Fronten till en Volvo PV från tidigt 60-tal
Många av reportagen som vi gjorde handlade lika mycket om de människor som ägde bilarna. Historierna kring personerna är väl lika intressanta som dem som handlar om bilen. Gammelbilarna är inte bara ett intresse utan en hel livsstil som innefattar även prylar och kläder. Några bilägare har husvagnar från den tiden det begav sig, andra inreder delar av sina hem helt autentiskt.

En av mina många favoritbilder
Tiden då bilen blev var mans egendom i vårt land var en spännande epok. Söndagsutflykten var veckans höjdpunkt. Semesterresan var en upplevelse som gick utöver allt annat. Det spelade ingen roll om man man satt trångt, det var varmt och packningen var surrad på taket. Livet lekte och det var svensk sommar.
I enkelheten fanns glädjen. Och vi värnade om varandra. Nåja, därmed inte sagt att jag tycker att det var bättre förr. Men där fanns något genuint och äkta, som jag nog saknar en smula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar