fredag 1 juni 2012

Miljö och påverkan

Att komma i rätt stämning är viktigt för mig. Skriver jag noveller som utspelar sig i nutid behöver jag gå en sväng i staden och insupa vår tid och människorna som befolkar den. Det är lätt för mig att hitta dessa miljöer, de finns överallt omkring oss och bara väntar på att bli upptäckta. En konstig tanke, upptäckta, men de är så vardagliga att de flesta av oss inte ens tänker på att det är något att upptäcka.
De historiska miljöerna finns också mitt i vår vardag, men för att finna någon form av helhet får jag söka mer aktivt. I Åsle Tå i trakten av Falköping på den västgötska slätten kan jag finna massor av inspiration.

Bygatan, som den sett ut i flera hundra år.
Redan på 1700-talet byggdes de första husen utmed bygatan. Det var de så kallade obesuttna som fick en möjlighet till egen härd. Många var hantverkare av olika slag. Miljön är välbevarad och här kan man verkligen få uppleva en tidsresa. Själv föredrar jag att komma hit utanför säsongen, för att få vara i fred med mina funderingar och tankar.

Interiör från en av stugorna.

För mig är det också viktigt att resa i de trakter jag skriver om. Även om jag i min text behandlar 1500-tal kan jag genom att röra mig i de områden där min historia utspelar sig både se och höra vingslagen från de tider som flytt. Ett intressant fenomen i det här sammanhanget är det här med ljusets hastighet. Låt oss leka med tanken att det finns någon som sitter på en planet eller i en rymdkapsel kanske tusen ljusår bort och tittar med en gigantisk kikare mot jorden. Vad ser han eller hon? Jo, det som utspelar sig i kikaren är vad som hände här på 1000-talet. En svindlande tanke, eller hur? Det kanske inte är så konstigt att vi nutidsmänniskor upplever det oförklarliga ibland.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar