onsdag 13 juli 2011

Svens gravsten i Adelöv.

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig hemma. Det blev en utflykt till kyrkogården i Adelöv. Ville bara läsa på Sven Perssons gravsten, nu när jag verkligen är säker på att han är far till Kerstin Svensdotter. Stenen berättar att Sven varit gift tre gånger, tyvärr inga namn på de två första fruarna och att han blivit far åtta gånger. I hans första äktenskap föddes fyra barn och likaså i hans tredje och sista. Det verkar som om äktenskap nummer två  var barnlöst. Fem söner och tre döttrar, varav en är min ana Kerstin.


Stenen är vacker och numera tämligen enkel att läsa. Det är så fantastiskt att den är restaurerad och numera står skyddad under tak.
Nu måste jag försöka ta reda på vilka Kerstins syskon är. En bror vid namn Lars är jag ganska säker på, men annars är de endast nämnda som drängar och pigor när de är faddrar till Kerstins barn. Skulle tro att dessa drängar och pigor är födda av Svens tredje fru Sigrid Nilsdotter. Måste till en mer ingående fadderstudie för att eventuellt kunna identifiera något av Kerstins helsyskon bland dessa faddrar.
De börjar bli många nu, personerna som befolkar Holavedstrilogin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar