tisdag 5 juli 2011

Margareta och Märta.

Lika säker som jag är på att Kerstin var ung när hon gifte sig med Per Larsson är jag på att han hade varit gift tidigare. I mantalslängderna figurerar pigorna Margareta och Märta och de är sedermera även faddrar åt sina yngre syskon. Längre fram i tiden finns det i Stora Åby socken en Margareta Persdotter som får barn och då finns Per Larssons döttrar från äktenskapet med Kerstin Svensdotter bland faddrarna. Någon Märta har jag däremot inte funnit ytterligare belägg för. Men hon kanske dyker upp någon dag. Frågan är hur många av dessa personer som ska få återuppstå i böckerna om holavedsbrudarna. Helst vill jag berätta allas historia men ett sådant verk är väl inte ens värt att fundera på.
Kerstins dotter Karin är min ana i rakt nedstigande led på kvinnosidan, men jag känner också mycket för systern Maria. Hon gifter sig med en man från Sestorp i Ödeshög socken. Tillsammans får de många barn, som jag långt ifrån har full koll på. Maria tycks i alla fall bli 80 år, en aktningsvärd ålder vid den här tiden. Det är inte helt lätt att veta var jag ska börja och hur jag ska sätta ramarna för första boken om mina anor i Holaveden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar