lördag 9 juli 2011

Sugen på arkivforskning.

Vinka åt Stora Åby kyrka fick jag i alla fall. Och vi åkte på små vägar genom Holaveden, så jag kunde insupa lite atmosfär. Nu på morgonen fick jag en stark längtan efter att söka mer information om Kerstin Svensdotters förste make Per Larsson. Jag har ju vid ett tidigare tillfälle stött på honom i domböckerna och nu var jag taggad för ett nytt försök. Men så besviken jag blev. Arkiv Digital hade inte fotograferat så långt tillbaka som till 1600-talet för Norra Vedbo. Istället får jag unna mig en dag i arkivet i Vadstena framöver. Hoppas att någon av "mina" fotografer är sugna på att följa med. Vi bör hinna fotografera av de åren jag behöver på en dag om vi är lite effektiva.
På något vis behöver jag veta mer om både Per och Kerstin innan jag låter startsignalen gå för den första boken i Holavedstrilogin. Kanske finns det lite kyrkoräkenskaper som jag kan frossa i idag till förmiddagsfikat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar