torsdag 22 februari 2018

Vinter på riktigt riktigt

Vitt och riktigt kallt på Småländska höglandet. I alla fall kallare än vad vi är vana vid. Det snöklädda landskapet är vackert. Jag gillar allt det vita i kombination med den häftiga gråskalan. Annat var det för några år sedan, men det är historia nu.

Kylan gör att vår nyinstallerade kamin känns som en riktigt bra investering både för värme och mys. Jag är mitt uppe i slutfasen av råmanuset till Vaxade juveler och brända hjärtan. Det gör mig till en extremt osocial person.

Så helgfrågan hos Mias Bokhörna är en alldeles lagom aktivitet för mig.

Numera recenserar jag inte böcker även om jag ibland tycker till om en eller annan bok. Därför är det lätt för mig att tacka nej till recensionsex. Förr däremot hade jag jättesvårt att säga nej och sedan satt jag där med mitt dåliga samvete när jag inte hann läsa. Jag tyckte också att det var svårt att vara sanningsenlig när jag recenserade böcker som var egenutgivna och skickade direkt till mig från författaren.

Sedan mer än två veckor tillbaka läster jag 1793 av Niklas Natt och Dag. Det är inte författarens fel att det går långsamt utan det är jag som är inne i en intensiv skrivarperiod. 1793 är en typ av bok som jag är tudelad till. Kanske återkommer jag till detta ...

32 kommentarer:

  1. Den boken stod jag och höll i på Bokmässan, då snodde dottern den mitt framför näsan på mig. Men jag kan ju låna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Den är speciell och skapar diskussion.

      Radera
  2. Det kan vara knepigt att vara för brutalt uppriktig om man vet att författaren kommer att läsa. Vill ju inte göra någon ledsen, men svårt att kalla det bra om det inte är det. Brukar ju ändå finnas delar som är bättre eller sämre, så totalsågning rakt över är inte min grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast går det att finna något positivt att fokusera på. När jag som författare blir totalsågad tänker jag att det inte är möjligt att tillfredsställa alla. En sådan bok skulle falla platt till marken.

      Radera
  3. jo, recensionsex ska man läsa, därför vill jag inte ha alltför många, lånar på biblioteket också. 1793 verkar vara en annorlunda historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en annorlunda historia på flera plan.

      Radera
  4. Det är inte helt lätt när man inte gillar en bok man fått direkt av författaren. Ofta går det ju att fokusera på det som trots allt är bra, men ibland finns det inget sådant. Kan tänka mig att det är än värre för dig, som också är författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt jag recenserar inte längre. Men jag inte låta bli att tycka till ibland som vilken läsare som helst

      Radera
  5. Håller med om att det känns jobbigt när man fått ett recensionsexemplar som inte upplevs så bra. Jag vill inte läsa klart en bok jag inte uppskattar samtidigt som jag måste skriva en recension. Och vill inte heller ge bara dålig kritik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera tar jag mig friheten att lägga böcker åt sidan ;) Så skönt.

      Radera
  6. 1793 är jag lite nyfiken på. Hört mycket gott om den. Den verkar annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är annorlunda och jag vet inte riktigt vad jag tycker än. Får samla ihop intrycken när jag läst klart.

      Radera
  7. Jag har absolut inga problem med att tacka nej. Men jag sågar aldrig en bok, man kan ju faktiskt försöka ge konstruktiv kritik. Jag älskade 1793!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visar ju bara hur olika vi är ... tror inte 1973 blir någon favorit för mig. De flesta böcker hittar sina läsare.

      Radera
  8. Det känns som att tillräckligt många bloggare recenserar ... kanske lite extra knepigt också när man som du (och i någon liten mån jag) skriver egna böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är svårt att recensera numera, men att bara tycka lite löst funkar fint.

      Radera
  9. Det är ju det med böcker, ibland går läsningen segt för att livet också ska hinnas med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa av allt ... böckerna väntar på dig :)

      Radera
  10. 1793 har jag funderat en del på. Kanske en vacker dag kommer jag dit. Om sisådär 10 år :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt ... den har något. Vad vet jag inte riktigt än.

      Radera
  11. Spännande med arbetet med din nästa bok :) Jag förstår att du inte är särskilt social om du är inne i en intensiv fas.

    Det jag tycker är mest jobbigt med att läsa och analysera andras böcker, är när man tyckte väldigt mycket om den första boken av författaren men inte den som kommer sedan. Jag både längtar efter och bävar för vissa författares uppföljare. Det är inte roligt att lämna negativ kritik, mycket roligare att lyfta fram det positiva. Samtidigt vinner väl alla på ärlighet, så tycker jag själv om de texter jag själv skrivit och skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märkliga är att jag bävar för mina egna uppföljare. Ska jag lyckas en gång till eller blir det platt fall. För mig är det riktiga nagelbitare och jag måste sätta min tillit till mitt förlag och mina redaktörer.

      Radera
  12. Jag förstår att du väljer bort recensionsexemplar just nu. Jag har läst 1793 och den är speciell... Vissa saker uppskattade jag mycket (miljön) medan vissa inte så mycket (brutaliteten) om jag ska summera det kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så tänker jag också fastän jag inte läst ut den än.

      Radera
  13. Hoppas du återkommer angående det där tudelade vad gäller 1793. Har den på preliminära läsplaneringslistan nämligen. Inte så tvärsäker på om det är något för mig liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag planerar att återkomma till den.

      Radera
  14. I morse vaknade vi till vinterns köldrekord här i Österbotten -27 grader.

    SvaraRadera
  15. Ja, det är inte lätt att få tid för böcker alla gånger.

    SvaraRadera
  16. Ja, det är svårt när författaren skickar sitt "livsverk" och man inte gillar det.
    Men, har din bok nr 2 kommit ut? Ser den där i vänstermarginalen...

    SvaraRadera