torsdag 27 april 2017

Värdefulla bokbloggare

Intressant fråga denna torsdag hos Mias Bokhörna. Den tål att fundera på en stund, eller vad säger ni?

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?
Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.
 
Numera tackar jag nej till recensionsex av den enkla anledningen att jag inte längre kan vara helt objektiv. Ni ska veta att jag saknar den delen av bokbloggandet så himla mycket, för att inte tala om hur mycket jag saknar de där spännande bokpaketen. Visst får jag fortfarande böcker som gåvor både från mitt förlag och andra, men det är ändå inte riktigt samma sak. 
 
Jag gillade att läsa med syfte att recensera. Men det var inte det frågan handlade om. Personligen så tror jag att bokbloggarnas recensioner väger tungt för förlagen, mycket tyngre än de etablerade recensenterna i bland annat press och TV. 
 
Bokbloggarna är vanliga läsare och de vänder sig till en stor grupp andra vanliga läsare. Utöver det får böckerna stor spridning och inläggen är inga dagsländor utan lever vidare under lång tid. Och diskussionerna som uppstår i trådarna ger ringar på vattnet. Så nog är vi värdefulla för förlagen.

30 kommentarer:

  1. Det där var ju nästan som mitt svar :)

    SvaraRadera
  2. Bra svar och jag håller med, tror vi har en funktion att fylla.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig att vi bokbloggare kanske tänker lite mer som vanliga läsare där ute. De som recensera på kultursidor och dylikt är svåra att relatera till i bland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja ... tycker någon kulturnisse extra bra om en bok eller film så brukar jag nästan alltid tycka tvärt emot ;)

      Radera
  4. vaffö måste man vara objektiv? jag är återhållsam med recensionsex, hinner ju inte läsa allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte behöver man alltid vara objektiv. Jag menar mer att jag inte vill recensera en kollega eller någon som kan bli en kollega.

      Radera
  5. jag tror att du har alldeles rätt. bra svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt vet jag inte, men det är mina tankar.

      Radera
  6. Tror också att gemene man har lättare att ta till sig och läser hellre en bokbloggares recension än en recension på kultursidorna av en yrkesrecensent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yrkesrecensenterna har en tendens att bli så tunga i sina utlåtanden.

      Radera
  7. Vilket bra svar!! :) Jag läser aldrig recensioner i tidningar och liknande utan håller mig till bokbloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill jag verkligen veta något om en bok så söker jag bland bokbloggarna.

      Radera
  8. Håller med dig. Och så blir jag nyfiken på vad som gör att du inte tycker att du kan vara objektiv? Jag har nämligen börjat fundera på just det, hur objektiv man är. Jag tror till att börja med att man inte kan vara helt objektiv, men visst kan man ha ett visst "recensions-mood" och koppla bort känslor och tänka mer i termer av vilka kriterier som är uppfyllda. Det som jag kommer att tycka blir jobbigt, men nödvändigt, längre fram i höst, är att hålla mig helt neutral och inte låta mig påverkas av att jag älskade deras tidigare böcker. Tänk om deras nya bok inte alls når upp till samma nivå, enligt mitt sätt att bedöma..? Det är så jobbigt att skriva om böcker som jag av någon anledning inte fastnade för, man vill ju inte göra författaren besviken, en bok är något så personligt. Men om man skriver om böcker måste man ju vara ärlig, annars tappar man i trovärdighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte recensera kollegors böcker och jag vet inte heller vilka som kan bli mina kollegor och arbetskamrater. Det är anledningen till att jag inte längre recenserar, men det hindrar mig inte från att tycka till då och då ;)

      Radera
  9. Jag har aldrig tackat ja till recensionsex faktiskt. Jag känner mig för skyldig att ge ett positivt omdöme på något sätt... Och jag vill verkligen att alla mina inlägg ska vara ärliga och uppriktiga. Det är en sak att vara uppriktig i en bok jag val själv men något jag blivit ombedd att recensera det känns så pressande... Kanske har fel inställning men ja... ^^;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att man ska vara ärlig och rak i sina recensioner. Det handlar ju ändå om vad just jag tycker. Vad jag konsekvent undvikit är att recensera egenutgivna böcker då författaren skickat ett ex direkt till mig.Jag vill helt enkelt inte göra någon besviken.

      Radera
  10. Just det med att vi bokbloggar fyller en viktig funktion genom att vara så många och att vi når ut till många vanliga läsare är nog en viktig faktor för att just detta blivit så stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som många förlag har fattat.

      Radera
  11. Förstår att du känner att det blir för "konkurrerande". Även om du skulle vara objektiv kan andra tolka det fel.

    SvaraRadera
  12. Mycket bra svar. Tror absolut både yrkesrecensenter och vanligt folk som bokbloggar fyller en funktion och kompletterar varandra på olika sätt (det ena behöver inte utesluta det andra) inför målet att ge böcker och läsning uppmärksamhet. En viktig sak. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är numera otroligt viktigt att pusha för läsning av böcker.

      Radera
  13. Bra svar, så tycker jag också.

    SvaraRadera
  14. Kan förstå att du inte vill recensera (blivande) kollegors böcker, det är nog inte en helt lätt grej att göra. Bra svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag kan vara riktigt ärlig i mitt tyckande.

      Radera