tisdag 28 juni 2011

Gammaldags ros

Mina anmödrar är starkt förknippade med speciellt tre socknar i norra Småland, Adelöv, Lommaryd och Vireda. I den sistnämda hade mina morföräldrar ett sommartorp, Sörängen. Jag vet inte hur mycket min mormor Gerda egentligen visste om sina rötter, men som vuxen har jag förstått att det kanske inte var så intressant med släkten. En av orsakerna kan ha varit den framväxande frikyrkligheten. Gerdas morföräldrar bodde i Vireda och morfar var starkt förankrad i det frikyrkliga idealet på gott och ont.


Nåja, rosen på den här bilden härstammar från torpet där jag tillbringade mina barndoms somrar. På kringelkrokiga vägar hamnade ett skott av denna i min trädgård. Jag tror att det är minst så där en fem, sex år sedan jag fick gräva upp en bit av dyrgripen och ta med mig hem. I ett helt annat ärende besökte jag en familj i Vireda. När Sörängen kom på tal berättade mannen att han hade en rosenbuske som härstammade just från detta torp.
Väl hemma i min trädgård trivdes inte rosen alls. Så sent som förra året tänkte min man köra över den med gräsklipparen. Turligt nog gjorde han aldrig det. För i år blommade den för första gången och dessutom på vår 35:e bröllopsdag. Nog pockar de på uppmärksamhet de där anmödrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar