söndag 12 februari 2017

Ett kärt återseende

En smakbit på söndag, det var länge sedan.

Jag har precis lämnat manuset på min feelgoodroman med historiska inslag, som kommer i maj och har fått lite egen lästid. Så härligt!

Först ut i min läshög är "Den gyllene hårnålen" av Maria Gustavsdotter. Jag ska börja på kapitel 28 och det är därifrån jag hämtar smakbiten.

"Fröken Cecilia väntar på jungfru Märta i sitt gemak."
Jag gav den nigande pigan en nick och skyndade vidare. Som vanligt då jag var i Stockholm, så frös jag. Borgens väggar tycktes drypa av fukt och kyla och jag huttrade trots min pälsfodrade klänning. Det var fyra veckor sedan jag senast talat med Cecilia. 
Morgonen efter natten i Vadstena hade Charles de Mornay kommit och bryskt befallt oss hovdamer att klä oss och komma till prins Erik för förhör.


Ha en fin söndag, allesammans!

 

fredag 10 februari 2017

Det är fredag och tomheten breder ut sig

Jag har släppt ifrån mig manuset! Jag har satt den där punkten som verkligen är punkt. Nu kommer inget i handlingen att ändras, inget läggs till, inget dras ifrån. Istället jagar min redaktör upprepningar, mina darlings, orimligheter och allt annat smått och gott som hon kan tänkas hitta. Hua mej!

Men jag då? Vad ska jag hitta på? Ledig i helgen tänkte jag ... Kanske en jerka hos Annika? Japp, en riktigt rolig fråga och vilka fina örhängen!

Vilka bokliga saker (förutom böcker) kan du inte leva utan?



Jag måste erkänna att jag är löjligt förtjust i bokaskar av olika slag samt den här underbara bokängeln, som jag fyndade på en loppis för många år sedan. Bokstöd har också en viss förmåga att hitta vägen hem till mig. 




Ha nu en fin helg allesammans!


måndag 6 februari 2017

Det är måndag morgon ...

... efter en häftig litteraturfestival och en dag full med skärmtid. Jag håller på att titta ikapp "Game of thrones" och jag är fast. Lika otroligt som oväntat, aldrig trodde jag att jag skulle fängslas av denna totalt galna fantasivärld.

Och jag tittar inte bara på serien utan jag läser böckerna också. Började lite försiktigt i somras, men nu har det urartat helt. Jag svär, skriker, gråter och skrattar tillsammans med karaktärerna ... massor av tårar går det åt. George Martin är en riktig slaktare, så fort jag fattat tycke för en karaktär sorteras den brutalt ut från arenan.

Men som sagt nu är det måndag och jag tar tag i mitt eget mer stillsamma skrivprojekt. Redaktör Åsa har gjort en tidsplan och det betyder att jag ska arbeta!

fredag 3 februari 2017

Förbereder SmåLit i Jönköping

Ser fram emot morgondagen, ska bli så roligt att få tillbringa en dag bland böcker och människor som älskar böcker.

Synd bara att jag inte kan lyssna på alla spännande framträdanden, men jag har en fuling i rockärmen ... kanske kan jag få någon att bemanna mitt bokbord en extra timma utöver det jag själv står på scenen. Undrar om en fika är muta nog? Eller krävs det trerätters med vin?

Se hela progranmmet i Jönköping här!

tisdag 31 januari 2017

Litteraturfestival i Jönköping

SmåLit, Smålands Litteraturfestival går av stapeln på lördag i Jönköping. Här samlas författare från när och fjärran, kända som okända. Det blir ett gytter av bokbord, föreläsningar och workshops.

Jag kommer att dyka upp i Speakers Corner 11.30 och på Akrivscenen 15.00 där jag pratar om att skriva historiska romaner.

Redan nu kan jag avslöja att jag har några inbundna "Stenhuggarens dotter" kvar, slut på förlaget sedan länge! Funderar på att numrera dem som de absolut sista "first edition" och specialsignera.

lördag 28 januari 2017

Jag bryter bloggtystnaden ...

... och hoppar på veckans jerka hos Annika.

Nu är jag på banan igen! Bloggen har fått en ansiktslyftning och jag känner mig taggad. Främst kommer jag att skriva om mitt liv som författare och böcker jag läser, men även om annat som intresserar mig.

Veckans fråga från Annika:

Om du skulle tvingas välja mellan en hög med böcker av för dig okända författare, eller en med dina favoriter, vilken hög skulle du välja och varför?

Jag skulle välja en hög med mina favoritförfattare därför att jag under de senaste månaderna försökt läsa flera böcker av för mig nya/okända författare och jag har blivit besviken om och om igen. 

torsdag 25 augusti 2016

Blogguppehåll!

Nu har jag bestämt mig. Det händer mycket i mitt skrivande och i mitt liv utanför skrivarbubblan. Så mycket att jag har svårt att hinna med allt. Bloggen Holavedsbrudar kommer därför att ligga för träda på obestämd tid.
Men jag finns kvar på facebook och på instagram och hoppas möta er där!