lördag 21 september 2013

Då jag hade vägarna förbi

Strax norr om Ödeshög kan från E4:an ses Stora Åby kyrka. Liggandes på en kulle är den ett dominant inslag i landskapet. Jag kan inte låta bli att undra vad denna kulle betydde före kristendomens intåg. Området är rikt på fornlämningar och tidigare fanns det två runstenar inmurade i kyrkväggen.
Tornet är riktigt gammalt och när den nya kyrkan byggdes på i mitten på 1700-talet dockades denna mot det befintliga tornet. Ett torn som har likheter med bland annat det i Bjälbo.

Gamla kyrkan i Stora Åby.

Detta torn fanns då holavedsbruden Karin Persdotter sa ja till sin Anders i oktober 1718. Den gamla altartavlan fanns också. När jag tittar på den vet jag att mina ögon vilar på något som också Karin förundrats över.


Jag kan nästan med säkerhet säga att hennes halvbror Lars 1712 döptes i dopfunten kantad med bilder av olika sagodjur.



Till detta vilar förmodligen kvarlevorna av Karins mor Kerstin Svensdotter i myllan någonstans i kyrkans närhet. Det är denna Kerstin Svensdotter som är Gästgivarens Dotter (se bokomslag i bloggens högra spalt).



På en grässlänt strax utanför kyrkogården satt jag med en kopp kaffe fredagen den 20 september 2013 och funderade över alla de generationer av kvinnor som passerat före mig och de som komma skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar