torsdag 6 juni 2013

Latinska Ord

Det är kul med språk. Och det är roligt att se samband och förstå ursprung. För något år sedan gav jag mig själv en present. Den lilla fina boken "Latinska Ord" utgiven på Historiska Media blev min. Bokens format gör mig glad, 19 x 14 cm och inbunden med hårda pärmar. Ser så snygg ut ut där den ligger på mitt soffbord. Den är verkligen inbjudande och många är de som inte kan hålla fingrarna i styr och börjar bläddra. Sedan dröjer det inte länge förrän samtalet är igång.


Jag gillar ordet penna. Visst låter det genuint svenskt? Men ack nej, så är det inte. Det är väldigt latinskt och betydde ursprungligen fågelfjäder. Våra första pennor var spetsade fjädrar som doppades i bläck. Förklaringarna i boken är enkla och roliga.
Karin Westin Tikkanen gör det hela begripligt och hon förtydligar i en lite raljerande stil. Det som till synes kan vara torrt och tråkigt blir roligt. Idag talas inte latin längre, det är alltså ingens modersmål. Men det är i allra högsta grad levande i många språk. Kanske är det så att hälften av vårt svenska språk har sina rötter i latinet på ett eller annat sätt.
"Latinska Ord" är en riktig snackis som hör hemma i var mans vardagsrum. Dessutom är den en perfekt gå-bort-present!

Boken finns att köpa här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar