tisdag 11 juni 2013

Det medeltida Stockholm, en arkeologisk guidebok

Historia är roligt! Det har jag i och för sig vetat länge, men än en gång har jag fått det verifierat. "Det medeltida Stockholm" är en arkeologisk guidebok av Elisabet Regner och utgiven på Historiska Media. Häromdagen diskuterades det här med genre bland bokbloggarna. Hela tiden dyker det upp nya begrepp, som får ett beskrivande ord och en ny genre eller undergenre uppstår. "Det medeltida Stockholm" är för mig en bok i min nyuppfunna genre historisk gladfakta.


Boken är på 250 sidor och bunden i danskt band. Ett format som jag under senare tid förstått att uppskatta. Den är skön att ha i handen och pärmarnas flikar är utmärkta bokmärken. Första intrycket var förväntan.
På pärmens insida finns den karta som jag återvände till om och om igen under läsningen.
Redan i inledningen fångas läsaren på samma sätt som om det vore en roman. Elisabet Regner lyckas väcka läsarens intresse och få det att brinna. Hon använder ett bekvämt vardagsspråk med beskrivande uttryck som gör att läsaren snart vandrar omkring i den medeltida staden och ser den växa fram.

Boken är pedagogiskt upplagd med många fina bilder, faktarutor och läsa-mer-tips. Kartor och skisser förklarar och ger dimension åt tidsresan. Författaren berättar om arkeologiska fynd och sätter dem i sitt sammanhang. Det gör historien levande och skapar närhet till de människor som bodde och verkade i Stockholm under vår medeltid.
"Det medeltiden Stockholm" håller verkligen måttet för en arkeologisk guidebok. Men den är också en läsa-från-pärm-till-pärm-bok, som bjuder på en häftig tidsresa. För mig kommer denna bok att leva länge som resesällskap till Stockholm och som uppslagsbok både för nöje och i researchsyfte.

"Det medeltida Stockholm" finns att köpa bland annat här och här.

2 kommentarer: