tisdag 7 augusti 2012

Fler trådar att nysta i

En släktsaga kan bli hur omfattande som helst. Var går gränsen för en släkt? Holavedsbrudarna mötte män, män som tillhörde sina släkter. De slog sig ihop, vad bidrog männen med? Då tänker jag alltså närmast på vad de hade med sig i bagaget som formade nästa generation.
Och Holavedsbrudarna själva, räknas alla kvinnor i varje generation dit? Det känns som om jag skulle behöva flera liv för att knyta ihop den här säcken.

Holavedsbrud av vår tid.
För några dagar sedan pratade jag med en kvinna, som hade många minnen från min farmors barndomshem. Hon berättade framför allt om hur väckelserörelsen dragit fram och skapat osämja i byarna. Men hon berättade också om kräftfiske och otydlig gränsdragning mellan gårdarna och om kontakten med släktingar som reste över Atlanten. Allt samlar jag i form av spridda anteckningar och det mesta kommer att komma till användning någonstans någon gång.

I detta hus kan en av Karin/Catharinas döttrar bott.
Det var intressant att ta del av hennes funderingar kring sådant gnabb som uppstått för flera generationer sedan och ännu på olika sätt fanns kvar under ytan. Det visar hur mycket vi tar med oss av det vi hört och upplevt. Visst skrattar vi åt det idag, men undertonen av allvar går inte helt att bortse ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar