onsdag 1 augusti 2012

Ett möte

Att mötas över en kopp kaffe kan ge så mycket. Går mötet dessutom över generationsgränserna kan det slå gnistor. För mig uppstår magi, jag finner hela tiden något nytt att skriva om. Det kan handla om allt från några enkla ord formade till ett spännande uttryck, till en historisk kunskap som jag inte tidigare hade.
Tillsammans med min man reste jag till hans barndomsstad. Målet för besöket var det hus som hans far byggde och där min man tillbringade sina första 16 år i livet.


Kvinnorna jag samtalar med på bilden har en sammanlagd livserfarenhet på omkring 160 år. Vi pratade om dåtid och nutid, de berättade om personer som kommit och gått i deras liv. Vi pratade om värderingar och om samhällets förändringar. Min man fotograferade och fick den ena nostalgitrippen efter den andra.




Och jag fick lära mig att göra "sommargurka", en delikatess som doftar barndom för mig. När lektionen var klar fick jag med mig burken hem. Vilken skatt!
Skatten min man hade med sig hem bestod av massor med bilder från barndomshemmet och ett långt samtal med en äldre dam som en gång i tiden kört honom i barnvagn. Upplevelser som inte går att mäta mot något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar