tisdag 3 november 2015

Viborgs fästning under Gustav Vasa

Under några dagar har jag brottats med vintriga stridigheter långt inne i Finska viken. Det är svårt för mig som nutidsmänniska och inte det minsta stridsvan att få till trovärdiga scener. Hur kunde det sett ut? Vilka vapen användes verkligen och hur funkade de? Bara för att det fanns musköter var det inte alldeles säkert att det var det huvudsakliga vapnet i just den här striden.


Och viktigast av allt, hur tänkte människorna som på olika sätt var inblandade i striderna? Naturligtvis var de rädda, men hur yttrade sig denna rädsla? Övergick den kanske i ilska? Vad drev dessa soldater framåt? Och hur smakade segerns sötma?

Som ni förstår har jag lite att fundera över innan jag kommer vidare i "Min är hämnden". Men jag är inne i slutskedet en gång för alla.

Att sätta punkt är viktigt. Det är inte alltid som ett manus blir bättre ju längre man jobbar med det ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar