söndag 31 maj 2015

Mors Dag


Så länge jag kan minnas har Mors Dag varit synonymt med ängabollar. Dessa guldgula klotformade blommor som år ut och år in snällt blommar vare sig det är förlängd vinter eller sommar.
Min mormor plockade dem, min mamma likaså och idag har jag plockat tre buketter. En hamnade på mitt köksbord den andra på kyrkogården och den tredje hade mitt barnbarn Albin med sig hem till sin mamma.
En tradition som jag hoppas att generationerna efter mig kommer att hålla vid liv.

2 kommentarer:

  1. är det detsamma som smörbollar? de ser jättefina ut. har faktiskt inte sett dem varken i Skåne eller Blekinge. i min familj har det alltid varit liljekonvaljer som har gällt på Mors dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de heter egentligen smörbollar :). Men både min mormor och min mamma kallade dem för ängabollar.

      Radera