torsdag 8 januari 2015

Tankar kring ett omfång

Torsdag och en alldeles vanlig sådan dessutom. Det gillar jag. Lugnet har lägrat sig och det enda som hörs är vinden som viner runt knutarna. Hoppas bara att den inte tänker vina så mycket att jag blir strömlös.

I mitt tidigare liv betydde ordet omfång exempelvis  storlek eller omkrets eller ibland till och med famntag. Numera tänker jag endast på antal nedslag och ord relaterat till vad jag skriver.

De som köper text har alltid en klar uppfattning om vad de vill ha. Veckotidningsbranschen är mycket bestämda då det gäller noveller och följetonger.
En novell kan ha ett omfång på 12 000 nedslag inklusive mellanslag. Det är inte mycket. I detta ska rymmas karaktärsbeskrivning, miljö, konflikt, minst en cliffhängare och ett troligt slut.

Vad det gäller "Stenhuggarens dotter" så önskar förlaget ett omfång som ligger mellan 500 000 och 600 000 nedslag. Det kräver en noggrann planering och att ständigt hålla koll på läget. Visserligen är rörelsefriheten större än vad den är i noveller men inte hur stor som helst.

Det är överskridandet som är mitt probelm. Jag har så mycket att berätta! Å andra sidan är det skönt att ha att ta av när det är dags att redigera.

När jag skriver för fullt räknar jag med att skriva omkring 10 000 nedslag eller cirka   2 000 ord om dagen. Igår slog jag rekord, det blev nästan 17 000 nedslag. Och idag laddar jag för ett liknande resultat.

2015 är året då jag tänker få ur mig allt det där som legat på tillväxt och då gäller det att jag smörjer både tangenterna och kroppen väl.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar