måndag 11 augusti 2014

Snilleblixtar!

Det här med uppslag och idéer är ett märkligt fenomen. Och de kommer gärna i stim och när man minst anar det. Igår kväll tittade jag på andra delen av TV-versionen av "Män som hatar kvinnor".

Ett förskräckligt nutidsdrama som berör trots att jag både läst boken och sett filmen. Jag höll för ögonen flera gånger under den avslutande halvtimman, det är bara att erkänna.


I normalfallet förväntar jag mig nya koncept och infallsvinklar när jag exempelvis läser historiska texter eller besöker platser med genuin patina. Men mitt under de värsta scenerna kom snilleblixtarna farande, de där som är så bra att man knappt tror att det är sant. Där uppdagades självklarheter som tar "Min är hämnden" till en ny dimension. Tack Stieg Larsson!
Tiden går men människans ondska består, skulle jag vilja säga. Gasa, gasa gasa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar