onsdag 25 juni 2014

Av en annan värld av Katherine Webb

Det dyker hela tiden upp författare till historiska romaner, som vet hur fingrarna ska löpa över tangentbordet. Till de duktigas skara hör definitivt Katherine Webb. Hennes "Av en annan värld" har varit mitt sällskap från och till under några sommardagar.

Del av baksidestext:
"I en krigsgrav från första världskriget hittas en okänd soldat. Ett välbevarat brev i hans ficka väcker journalisten Leahs nyfikenhet. Hon börjar nysta upp en gåtfull historia som leder henne hundra år bakåt i tiden.
England 1911, Albert Canning, en kyrkoherde med passion för spiritism, lever med sin unga hustru Hester i den sömniga byn Cold Ash Holt. Till prästgården anländer två personer och under sommaren förändras allt...
... I takt med att sommarvärmen blir alltmer tryckande ökar dramatiken på prästgården. De heta känslorna driver fram mörka händelser, som till slut är omöjliga att stoppa."



Redan från första stund tar Webb ett stadigt grepp om sina läsare. Intressant är att hon väljer presens i de historiska delarna och sedan skiftar till imperfekt när hon tar läsarna med till vår egen tid. Hennes karaktärer lever och är hotande nära att resa sig upp från boksidorna och fylla mitt vardagsrum. Jag nästan ser dem röra sig i hörnen när sommarnatten kryper på.

Miljöbeskrivningarna sammanflätas fint med själva storyn och jag har promenerat på dragvägen utmed kanalen och hängt på puben i Tatcham. Och jag har suttit i köket och druckit te tillsammans med miss Bell.
När jag slog ihop boken var det med en känsla av saknad. Bättre än så kan det inte bli.

Av Kathrine Webb har jag även läst "Carolines arv".

Webbs böcker ges på svenska ut av Historiska Media.

2 kommentarer:

  1. Det låter lovande att den här var så bra, jag gillade ju Carolines arv också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du läsa den här, den är ännu bättre :).

      Radera