torsdag 30 januari 2014

I bibliotekens gömmor.


I dessa dammiga volymer funna i Stadsbibliotekets magasin döljer sig underbar historia. Här kan jag läsa om Jönköpings framväxt från dåtid till nutid. Böckerna är späckade av information som tilltalar mig och som ger liv åt det jag skriver.

Det är researchen som triggar i gång mig. Det är då mina hjärnceller börjar jobba för högtryck och det är då mina karaktärer skapas. För jag erkänner villigt att det under researchen för en bok kan dyka upp nya bokidéer och nya karaktärer. De bara finns där och liksom pockar på.



Därför har jag också skrivprojekt så att det räcker livet ut och det är därför som jag har så svårt för avslut. Det nya ligger alltid på lut.

Fortsättningsvis bör jag alltså avhålla mig från besök i bibliotekets magasin om jag vill komma vidare med de projekt som redan är sjösatta. Tur att jag sticker emellan med en och annan novell och följetong, för de ha sin egen begränsning och redaktörer som skriker deadline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar