torsdag 17 januari 2013

Romance på hög nivå

En nygammal genre på uppgång... Romance kommer starkt... Efterfrågan är enorm... Människan är en romantisk varelse och vi behöver feelgood-litteratur. Men hur bör romance definieras? Kan man skriva romance för alla åldrar? Kan man blanda genrer, kan humor och romance bli en bra cocktail?
Hittade den här bilden som cirkulerar på Facebook. Dirty Dancing är riktig romantik för mig.

Här vibrerar det...
Att kunna skriva så att luften dallrar utan att beskriva detaljerade sexscener, hur lär jag mig det? Fler häftiga exempel är "Borta med vinden" och storslagna "Doctor Zjivago". Så skulle jag vilja få till det.

Ett tyst språk...
Har tankar på att träna upp detta. För det måste handla om teknik. Träning ger färdighet. Kanske ska jag titta mig igenom ett antal klassiker från filmens värld och vrålläsa Jane Austen.


Och det finns mycket mer där - dramatik, spänning och romance går hand i hand. Vad sägs om "Pearl Harbour"? Nord och Syd? Gamla trista "Gårdarna runt sjön". Tror att jag ska testa med att lägga på ett romantiskt inslag i ungdomsboken "Där svartfåglarna dansar". Där får jag möjlighet att botanisera både i nutid och i dåtid.
Inspirerad... till attack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar