torsdag 13 december 2012

Lucia Regina

Ljusdrottningen och helgonet Lucia är välkänd och firad. Men det fanns och finns andra Lucior. För mig finns en speciell kvinna, Lucia Regina. Hon är inte en Holavedsbrud. Men hon var en märklig kvinna och hennes genetiska arv finns hos mina båda barn.

Runt de första Luciorna i Sverige smög det säkert omkring en eller annan vätte.
Lucia Regina levde sitt liv i Värnamo. Hon föddes 1828 och hennes far var saltpetersjudareverkmästare Daniel Lundgren. Han och hans hustru Lisa bodde i de så kallade Bodarna i staden.
Lucia Regina gifte sig aldrig, men hon födde tre barn som hon till synes uppfostrade på egen hand. Tydligt är att hon bodde ensam med dessa i Lilla Klämmestorp, som hon tycks ha varit ägare till. År 1857 föddes sonen Daniel, som i vuxen ålder tar sig namnet Nejendorf. Denne gosse utbildar sig till skomakare och får en plats i dåvarande Sparbankens styrelse. Han bygger sig också en fin villa i närheten av Apladalen, den Nejendorfska villan.
Lucia Regina får också döttrarna Carolina Elisabeth och Selma. Under årens lopp har jag då och då gjort forskningsnedslag hos Lucia Regina. Jag är klart nyfiken på vem eller vilka män som avlade de tre barnen och hur familjen försörjdes. Enligt vad jag kommit fram till bodde de i ett hus, som Lucia Regina kan ha ärvt av sina föräldrar.
Kanske lägger jag på ett krut vad det gäller denna kvinna, hon kittlar min fantasi.

1 kommentar:

  1. Hej, då är vi nog släkt. Lucia Reginas far är min farfars farfars farfar.

    Mvh
    Mickael Lundgren

    SvaraRadera