lördag 29 december 2012

En odefinierbar känsla av saknad.

Så här på årets näst näst sista dag drabbades jag av en sorts saknad. Plötsligt insåg jag att det någonstans i min själ hade skapats ett tomrum. Jag har gått på som en duracellkanin och glömt en viktig uppgift. Glömt är kanske fel ord, snarare har jag skjutit åt sidan och framför mig.
Det handlar om att ha riktigt roligt. Att längta efter att göra en alldeles speciell sak. Förr kunde det vara något så banalt som att sticka eller kanske lägga pussel. Jag läste just att en av mina vänner på facebook skulle ägna en hel dag åt scrap-booking, ett av hennes stora intressen.
Då upptäckte jag att jag inte ens vet vilka intressen jag har längre. Vart har min brinnande längtan efter att släktforska tagit vägen? Var finns entusiasmen inför en loppisrunda? Och min iver att berätta om Holavedsbrudarna?

Dannikekvinnans få ägodelar.
Denna bild visar några ägodelar som påträffades tillsammans med ett mänskligt skelett i en mosse på 1940-talet. Mycket tyder på att det handlar om en kvinna som bragts om livet runt år 1700. Men det saknas resurser för att forska vidare.Kanske är det en man? Kanske en avrättning? Jag vill veta eller snarare skapa en vetskap. Jag vill skriva och fantisera..... Nu skriver jag bara sånt som säkert läses, sånt som jag får betalt för.
Dags att låta intressena ta sin tid. Här ska släktforskas! Och skrivas! Snart vänder vi blad i almanackan och börjar ett nytt år. Temat för 2013 är "ha roligt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar