Jag har precis lämnat manuset på min feelgoodroman med historiska inslag, som kommer i maj och har fått lite egen lästid. Så härligt!
Först ut i min läshög är "Den gyllene hårnålen" av Maria Gustavsdotter. Jag ska börja på kapitel 28 och det är därifrån jag hämtar smakbiten.

"Fröken Cecilia väntar på jungfru Märta i sitt gemak."
Jag gav den nigande pigan en nick och skyndade vidare. Som vanligt då jag var i Stockholm, så frös jag. Borgens väggar tycktes drypa av fukt och kyla och jag huttrade trots min pälsfodrade klänning. Det var fyra veckor sedan jag senast talat med Cecilia.
Morgonen efter natten i Vadstena hade Charles de Mornay kommit och bryskt befallt oss hovdamer att klä oss och komma till prins Erik för förhör.
Ha en fin söndag, allesammans!
