måndag 3 april 2017

Författargenen, finns den?

Skulle inte tro det, men jag kan inte låta bli att undra. De finns ju faktiskt, de där som lämnat skrivande avkommor efter sig. Som exempelvis Trenter, Gripe och Steen.

Arv eller miljö? Eller en kombination? Förra veckan var mitt äldsta barnbarn på besök, Tilda snart 14 år. Hon hade med sig sin skoldator och undrade om jag ville läsa. Visst ville jag! Jag läste högt och på håll spetsade även barnets morfar öronen. När jag läst klart undrade han ur vilken bok jag läst.

Det går inte att sia om huruvida Tilda fortsätter att skriva, kanske var det en tillfällig lyckträff? Men även hennes mor är duktig på att skriva, när hon tar sig tid. Hon skrev också redan i tonåren.

Min mor var också bra att uttrycka sig i skrift, precis som min morfar. Men de skrev inga böcker ...


2 kommentarer:

  1. Har svårt att tro att det är något i generna, eller ens en talang. Men om du och din man har fört ett rikt språk vidare till er dotter och hon i sin tur till sitt eget barn, så måste ju DET spela roll. Och att ni antagligen har läst många böcker, kanske ur olika genrer. Jag tror att ordförråd spelar en stor roll, men man kan inte skriva en bra bok bara för att man behärskar språket - det krävs nog att man har lyssnat till eller själv läst hur många andra lägger upp en riktigt god historia. Det låter som att din egen morfar påbörjade ett gott arbete som sedan levt kvar i många generationer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, morfar Ernst gjorde ett bra jobb. Och han var folksskollärare :)

      Radera