måndag 14 juli 2014

Det medeltida Västergötland av Claes Theliander

Historisk gladfakta är som godis för mig. Serien Det medeltida ... utgiven av Historiska Media är något av det bästa jag läst i denna genre.

Den här sommaren gottar jag mig tillsammans med "Det medeltida Västergötland". Författaren och arkeologen Claes Theliander guidar mig genom det västgötska landskapet med säker hand. Boken omfattar även Dalsland. Det är ett mer naturligt val än vad som kan tyckas vid första anblicken. Den gamla Västgötalagen från 1200-talets slut täckte även Dalsland, en bit upp i Värmland och dessutom en krok in i Småland.


Här finns så mycket att upptäcka. Och framför allt hittar jag spännande information om många av de gamla kyrkorna som är svår att finna på annat håll.

Helt nytt för mig var klostret i Ramundeboda i det otillgängliga Tiveden. Hit kommer jag att styra kosan denna sommar och jag kommer också helt säkert titta lite närmare på Bogesund (Ulricehamn), vilket kommer väl till pass när det är dags för mig att skriva vidare på del två i Sigridslegenden.

Språket är enkelt och lättillgängligt. Jag gillar texter som flyter på trots att innehållet är faktaspäckat. Och jag gillar det danska formatet.

"Det medeltida Västergötland" är ett självklart resesällskap för den historiskt intresserade. Dessutom tror jag att den som inte tidigare har fångats av vår historia kommer att göra det med denna bok i sin hand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar