måndag 4 mars 2013

Via Aurelia kontra Via Domitia

I ett svindlande tempo dras jag med när Sigrid Birgersdotter Grip reser vidare utmed medelhavskusten. Ena minuten köper hon hästar för att i nästa läxa upp franska bönder. Men hur ser hennes plan ut? Vad väntar när de når målet i Toskana.

Två av Kjetils töser, kanske?
Och kommer de alla dit helskinnade. Det är mycket som kan hända. Trakterna är fulla av olika religiösa falanger, kalvinister, hugenotter, lutheraner och katoliker. Alla vill de ta för sig av makt och rikedomar.
Vilken väg ska de välja? Via Aurelia utmed kusten eller Via Domitia, som var den gängse pilgrimsvägen? Kanske kunde den vara en vandringsled att testa än idag.

Via Domitia.
Dagens arbetspass består av kapitel 10. Här är inte jag och Kjell överens alls. Han har gjort en kringgående rörelse, som jag ännu inte har funnit meningen med. Detta trots att jag vid det här laget har läst boken flera gånger. Kan det vara så att han hade tänkt att göra något mer av det här och inte hann? Eller så har jag inte förstått vad det är han vill berätta.
Jag griper mig an problemet från ett helt annat håll. Det får bli ett helt nytt kapitel 10. Vad som händer med det står ännu skrivit i stjärnorna. Den dag läsarna har boken i sin hand kan detta kapitel vara något helt annat. Men jag lovar att det kapitel 10 som inte gick i tryck ska jag bjuda på här i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar