måndag 2 juli 2012

Bärnsten till Kerstin

Måndag och jag får börja arbeta igen. I dag ska jag befolka de där första åren i storyn. Hur många ska få vara med och vilka roller ska de ha? Huvudpersonerna är lätta att urskilja, de är självklart brudarna från Holaveden och den första kända är Kerstin Svensdotter. Det hade varit så himla kul att få lära känna hennes mor också. Hur om helst är hon första hustru till Sven Persson i Hult, så det är inte helt omöjligt att hon en vacker dag dyker upp någonstans bland de sköra och lite gulnande bladen på arkivet. Mitt största hopp står till de tidiga domböckerna. Inte om utan när jag hittar henne, lovar jag att skriva en fristående prolog.


Jag ska även klä på mina aktörer, forma deras karaktärer och fånga deras drömmar. Hur bodde de? Vad gjorde de om dagarna?
Bärnstenspärlan på bilden hittades vid utgrävningar i en byn inte långt från Humlefall, bara på andra sidan sockengränsen. Det var en helt vanlig 1600-talsgård som undersöktes, så nog kunde även Kerstin haft ett halsband av bärnsten. Till fynden i Bollarp utjord hörde även knivar med guldinlägg och passglas. Jag har stor nytta av det omfattande arkeologiska arbete som under flera år pågått där. Tror att jag ska bjuda er på hela artikeln om detta projekt..... Håll ögonen öppna, den kommer rätt som det är under någon av flikarna överst på sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar