onsdag 4 maj 2016

Det är karaktärerna som bär romanen

Jag har upptäckt att jag lägger ner allt mer tid på att skapa och förfina mina karaktärer. Det är de som bär hela historien och för den framåt och om jag inte lär känna mina karaktärer utan och innan så blir de inte trovärdiga för läsaren.
  • Karaktären ska ha ett namn. Ibland bestämmer jag namnet först, men det händer lika ofta att det kommer till mig efter det att jag bestämt vissa egenskaper.
  • Jag skriver en enda mening som sammanfattar karaktärens "röda tråd".
  • Sedan beskriver jag kortfattat karaktärens motiv.
  • Och dess mål.
  • Därefter tar jag reda på vad det är som hindrar karaktären att nå målet.
  • Jag funderar också på hur karaktären utvecklas under berättelsens gång.
  • Sist men inte minst ger jag karaktären ett utseende.
På detta sätt bygger jag upp huvudkaraktären/karaktärerna och de viktigaste bikaraktärena innan jag börjar skriva. När denna process är klar kliver de snällt in på banan och börjar arbeta sig framåt genom de scener jag bygger upp åt dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar